سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جان ودادی، فیلمساز و مستندساز اهل انگلستان با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس درباره مستند «شهرهای نورانی»، بیان داشت: ساخت این مستند حدود یک سالی به طول انجامید تا تولید شود.

* تأثیر تبلیغات منفی درباره اسلام در ساخت مستند «شهرهای نورانی»

وی اضافه کرد: مستند «شهرهای نورانی»، درباره 3 جوان است که از انگلیس برنامه دارند به زیارت شهرهای مقدس ایران و عراق سفر کنند و ما نیز در این سفر اینها را دنبال می‌کنیم آن هم با خطرها، خوبی‌ها و سختی‌های سفر؛ و بعد از یک یکسال تأثیرات این سفر را بررسی می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه انگیزه ساخت این مستند چگونه در ذهن شما پرورش یافت، گفت: بنده در غرب زندگی می‌کنم و بیشتر عمرم را در آنجا بودم، مخصوصاً در این چند سال آخر، تبلیغاتی که درباره اسلام می‌شود، اکثراً منفی است. به همین منظور با ساخت این مستند می‌خواستم به کسانی که در آن سوی مرزها هستند و اسلام را خوب نمی‌شناسند را با اسلامی که اهل بیت (ع) به ما داده‌اند، معرفی کنم. آن هم اسلامی که اهل صلح، پیشرفت، تفکر و تشویق روح است، گفتم چه بهتر که از 3 جوان که بزرگ شده و متولد انگلیس هستند با آنها به سفر زیارتی رفته تا ببینیم این زیارت‌ها چه تأثیری روی آنها می‌گذارد و در کل طول سفر احساسات و انگیزه‌هایی که دارند آیا برآورده می‌شود.

*ساخت مستند «شهرهای نورانی» بیشتر دلی بوده است

ودادی در پاسخ به این پرسش که این چندمین مستند شما با موضوع مذهبی است، ادامه داد: اولین مستندی است که در حوزه مذهبی نوشته‌ام. قبل از آن مستندهایی که درست کردیم، سیاسی و درباره خاورمیانه بودند که در چندین جشنواره نیز برنده شدند و برخی دیگر نیز مستندهای فرهنگی بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که برای ساخت این مستند در کشور انگلیس با مشکل مواجه نشدید، افزود: مستند « شهرهای نورانی»، ساخته شد، زیاد بازتاب بزرگی نداشت به همین دلیل نه مخفیانه بلکه بسیار عادی ساخته شد. آن هم با تشکیلات بسیار اندک. به همین دلیل زیاد با کسی برخورد نکردیم که مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد.

ودادی درباره ورود به حرم‌های مقدسه، بیان کرد: ورود به حرم امام حسین (ع) یا نجف مشکل بود، ولی اجازه گرفته و وارد شدیم اما در شهر مقدس مشهد اینگونه نبود و اصلاً اجازه نمی‌دهند اما راه‌های دیگری پیدا کردیم که بخواهیم این صحنه‌ها را نشان دهیم به همین منظور در طول سفر با مشکل خاصی مواجه نبودیم.

این مستندساز انگلیسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بودجه ساخت مستند «شهرهای نورانی» چگونه تأمین شده است، گفت: بودجه کمی صرف ساخت این مستند شد چراکه این فیلمی که ساخته شد، بیشتر از ته دل و دلی بود یعنی اگر آن نیاز داستان گفتنش نبود، این فیلم شاید اینجا نبود.

* این مستند، داستانی برای مسلمان شدن کسی نیست

به گفته وی، تدوین و مونتاژ مستند «شهرهای نورانی»، یکسال به طول انجامید و تقریباً کمی مانده تا برای فستیوال‌های 2015 و خارجی آماده و ارسال شود.

ودادی ادامه داد: مستند «شهرهای نورانی»، در دانشگاه تهران و دانشگاه شریف و چند روز پیش در دُبی اکران شد، حتی در گذشته نیز در از شهرهای کشور آمریکا، کانادا و انگلیس اکران شده است.

وی درباره مضمون اصلی مستند «شهرهای نورانی»، افزود: اصل این داستان، تبلیغات نیست که کسی مسلمان شود بلکه بحث این فیلم این است که ما بخواهیم یکی را معرفی کنیم، که هدف، اهمیت و اثر زیارت چیست و در واقع معنی زیارت چیست و چه اثری بر روی انسان خواهد گذاشت.

ودادی بیان کرد: در این مستند، ما درباره چیزهای منفی صحبت نمی‌کنیم بلکه حتی این محصول فرهنگی برای مسلمانانی که علیه زیارت هستند و در دنیا تبلیغات زیادی می‌کنند، ما از قرآن و روایت، سند آورده‌ایم که زیارت رفتن جزو فرهنگ قرآنی و اسلامی است ربطی به یک مذهب خاص ندارد.

* در مستند جدیدم،‌ جنایتکاران واقعه کربلا را به صورت امروزی دادگاهی می‌کنم

این مستندساز انگلیسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه شما برای آینده چیست، گفت: برای سال 2015 هدفم این است که به عرصه ساخت فیلم سینمایی وارد شوم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر فیلمنامه‌ای را کار می‌کنیم که داستان اتفاقاتی است که در کربلا رخ داده و ما آن را به صورت امروزی بیان می‌کنیم، یعنی کسانی که مسئول جنایات صورت گرفته در عاشورا و شهادت امام حسین (ع) بودند را در یک دادگاه بین‌المللی امروزه همانطور که «هیتلر» دادگاهی شد، را دادگاهی و آنها را برای مخاطب به نمایش بگذاریم و داستان امام حسین (ع) را به کسانی که در این دوره و زمانه زندگی می‌کنند، معرفی کنیم که آن اتفاقی که در آنجا افتاد یک اتفاق بر علیه بشر و قانون بشری بود و معرفی کنیم به کسانی که داستان عاشورا را نمی‌دانند. حتی این واقعه را با یک وجهه جدید به کسانی که می‌دانند نشان دهیم.

بر اساس این گزارش، بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از 17 لغایت 23 آبان سال جاری در شبستان مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد.


نوشته شده در  شنبه 93/8/24ساعت  1:13 صبح  توسط علی کریمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
موضع گیری های شاذ آقای مطهری(نامه به فرمانده سپاه)
پیامی آورده اند - شهدای غواص چه می گویند؟
کمپین من یمنی هستم
[عناوین آرشیوشده]