سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از عرصه هایی که دشمنان انقلاب سرمایه گذاری زیادی در آن انجام داده اند اینترنت و وبلاگ نویسی است . امروز وبلاگ به یک رسانه قوی برای هدایت افکار عمومی تبدیل شده است و بدینجهت استکه اشخاص حقوقی و حقیقی زیادی به وبلاگ نویسی روی آوردنده اند ، حضور وبلاگهایی که به اشکال مختلف بر علیه افکار و عقاید مردم قلم می زنند کم نیست و هرروز بر تعداد آن افزوده می شود ، شاید در ظاهر همه این وقایع را اتفاقی و خودجوش فرض کرد ولی اگر دقیق و جامع و با در نظر گرفتن همه زوایای توطئه دشمنان به موضوع نگاه کنیم متوجه عمق برنامه ریزی نظام سلطه در این عرصه می شویم . اینجاست که مسئولیت مدیران سرویس دهنده های وبلاگ نویسی دوچندان می شود و اگر این سایتها به وظایف خود به خوبی عمل نکنند فرصتی که با صرف هزینه زیادی برای ارتقا فرهنگی جامعه بوجود آمده به تهدیدی برای فرهنگ کشور تبدیل می شود ، موضوعی که علت اختلاف بین بلگفا و گروه جهاد مجازی گردید و جای دارد بیشتر و کاملتر به آن پرداخته شود .
در سالهای گذشته که وبلاگ نویسی حالت تفریحی داشت حساسیت برانگیز نبود ولی با ورود به عرصه رسانه ای همانند هر فرصت دیگری مورد سوءاستفاده قرار گرفت و کسانی پیدا شدند که از این ابزار قدرتمند برای نیل به اهداف خود استفاده کنند و این عامل باعث شد تا وبلاگها انسجام بیشتری گرفته و جهتگیری آنها سمت و سوی مشخصی به خود بگیرد . در این میان بعضی از دلسوزان انقلاب هم با احساس تکلیف پای در این عرصه نهادند ، گرچه حضورشان با تاخیر بود ولی قدرتمند و موثر ، چراکه از پشتوانه غنی فرهنگ ناب محمدی(ص) برخوردار است و آثارشان با ارزشهای حاکم برجامعه همخوانی دارد فلذا در مدت کوتاهی جایگاه خود را در وبلاگستان پیدا کرده و هرروز برتعداد آنها افزوده می شود اگرچه در مقام مقایسه تعداد وبلاگهای ارزشی در برابر وبلاگهای سکولار و ضد دین اندک است ولی سمت و سوی حرکت آنها نشان می دهد که با جدیت جبهه قویی را در برابر تهاجم فرهنگی تشکیل داده اند و در آینده با هماهنگی های بیشتر و رفع معضلات و مشکلات مبتلابه بطور یقین کارکرد واقعی خود را در عرصه نت خواهند داشت .

مخالفتها و مقابله های پنهان و آشکار که با وبلاگهای ارزشی از سوی وبلاگهای ضد ارزشی و ضد دینی می شود ،  نشان می دهد که این وبلاگها موفق عمل کردند و در آینده نه چندان دور با افزایش کمی و کیفی آنها ، فعالیتشان دوچندان شده و عرصه را بر وبلاگهایی که فرهنگ اسلامی را تهدید می کنند تنگ خواهند کرد . قدرت بالقوه وبلاگهای ارزشی را می توان در حرکتهای وبلاگی به عینه مشاهده کرد . گرچه حرکتهای وبلاگی مداوم و سازماندهی شده نیست ولی در افزایش انسجام وبلاگ نویسان ارزشی موثر بوده است . در این میان آسیبهایی هم وبلاگهای ارزشی  را تهدید می کند که لازم است صاحبان فکر و اندیشه به این امر مهم بیشتر از پیش توجه نشان داده و در رفع معضلات آنها بکوشند .
مهمترین آسیبهایی که وبلاگهای ارزشی را تهدید می کند بدین شرح است :
1- نبود انسجام در عمل و برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان و دراز مدت در رابطه با وبلاگهای ارزشی که دوباره کاری و موازی کاری در پی داشته است و برخلاف وبلاگهای سکولار و ضد دینی ، وبلاگهای دینی و ارزشی از انسجام و اتحاد کافی برخوردار نبوده و برنامه آینده نگر ندارند و مجامعی هم که متولی امور وبلاگ نویسی هستند به علل مختلف نتوانسته اند آنچنانکه باید وشاید به وظایف خود عمل نمایند . این مراکز چون پشتوانه مالی نداشته و از کادر قوی و تمام وقت برخوردار نیستند تابحال نتوانسته اند در جهت دهی به وبلاگها و نیز برنامه ریزی کلان آینده نگر موفق عمل کنند .
2- عدم استقلال وبلاگستان و پیروی آن از رسانه ها و سایتهای فعال در اینترنت که گریبانگیر همه وبلاگها ، اعم از دینی و غیر دینی می باشد ، گرچه وبلاگهای دینی تاحدودی مستقل تر از وبلاگهای دیگر عمل می کنند ولی در کل ، وبلاگها تابحال دنباله رو بوده اند . البته تاثیر پذیری از سایتها که با امکانات زیاد تولید اطلاعات می کنند اجتناب نا پذیر است ولی وبلاگستان می بایست با هویت مستقل در عرصه دنیای مجازی حضور داشته باشد .
3- نبود حمایت کافی از وبلاگها هم مشکل دیگری است که امروزه وبلاگهای دینی با آن روبرو هستند . اکثر وبلاگ نویسان دینی درحال تحصیل در مقطع دبیرستان و دانشگاه بوده و در تامین هزینه های تحصیل دارند مشکل دارند و هزینه های وبلاگ نویسی هم برآن اضافه می گردد و در این میان وجود سازمانهایی که به آنها در کم کردن هزینه ها کمک کند ضروری است که تا آنجایی که بنده اطلاع دارم اینچنین مراکزی یا وجود ندارد و اگر هم باشد به علت عدم توازن امکانات آنان با تعداد پر حجم وبلاگ نویسان خدماتشان کم اثر است .
4- در کشورهای خارجی سایتهای بزرگ بخشی را به معرفی وبلاگها اختصاص می دهند که این امر در رونق امر وبلاگ نویسی موثر است ولی در کشور ما بغیر از چند سایت خبری از این حمایتها خبری نیست . رجا نیوز تنها پایگاهی هست که با لینک کردن وبلاگهایی از سلایق مختلف و بعضا مخالف با سیاستهای سایت ، حمایت جدی از وبلاگستان می کند . البته سپهر و ایسنا و جهان و عدالتخانه هم تا حدودی در این امر به کمک وبلاگ نویسان آمده اند .
5- نبود منابع برای مطالعه مشکل دیگری هست که وبلاگ نویسان با آن دست به گریبانند .
6- ...
موضوعی دیگری که با بحث وبلاگ و وبلاگ نویسی مرتبط هست ، گروههای اینترنتی و وبلاگهای گروهی می باشد . بررسی این دو موضوع آنهم بصورت کامل در یک مقاله میسر نیست فلذا به معرفی چند وبلاگ گروهی و یک گروه اینترنتی بسنده می کنم .
بر همگان آشکار استکه همواره کار گروهی نسبت به انفرادی نتایج بهتری را بهمراه دارد فلذا در عرصه اینترنت هم وجود وبلاگهای گروهی لازم وضروری است .
یک وبلاگ انفرادی خط سیر مشخصی دارد و صاحب وبلاگ براساس توانمندی و سلایق فکری اش می نویسد ولی در وبلاگ گروهی سلایق مختلف در راستای یک هدف مشخص و با همفکری دیگر اعضا آنچه که مورد نیاز مخاطبین هست را به رشته تحریر می آورند .
در سالهای اخیر وبلاگهای گروهی متعددی تشکیل شده و در اثر مشکلاتی که برایشان بوجود آمده یا فعالیشان کم شده و یا بکل تعطیل کرده اند . مشکلات وبلاگهای گروهی بی ارتباط با مشکلات عمومی وبلاگستان نیست و علاوه بر آن مشکلات خاصی هم گریبانگیر این نوع وبلاگهاست که موجب شده وبلاگهای گروهی در عرصه وبلاگستان موفق عمل نکنند ولی در این میان و پس از رکود طولانی در کار وبلاگهای گروهی وبلاگهایی تشکیل شدند که علی رغم مشکلات سر راه موفق شدند به حیاط خود ادامه دهند . یکی از این وبلاگها ، وبلاگ گروهی فصل انتظار است که در اوایل امسال با مشارکت چند وبلاگ نویس  قوی در پارسی بلاگ تشکیل شده  است که در این مدت با فراز و نشیبهایی روبرو بوده و با تعویض مدیر و بعضی از اعضا توانسته بر مشکلات اولیه که گریبانگیر وبلاگهای گروهیست غلبه کند . هم اکنون فصل انتظار با مدیریت خانم سادات علوی و 5 وبلاگ نویس قوی و ارزشی به کار خود ادامه می دهد و تابحال بیش از 50 مقاله آن در سایتهای مختلف درج شده است .
موضوع و محتوای غلب مقالات فصل انتظار سیاسی است و در این وبلاگ موضوعات سیاسی روز بیشتر مورد توجه مدیر و اعضا می باشد .
لینک وبلاگ گروهی فصل انتظار در لینکهای سایت سمت راست همین صفحه موجود است .
وبلاگ گروهی دیگری که می خواهم معرفی کنم ، خط مقدم است . این وبلاگ گروهی با مشارکت وبلاگ نویسان خوب و ارزشی بعد از فصل انتظار ایجاد شده و در این مدت کوتاه توانسته جایگاه خود را در جمع وبلاگ نویسان پارسی بلاگ پیدا کند.
مدیر و اعضا خط مقدم همه خانم هستند . خانم اسما کاظمی این وبلاگ را مدیریت می کند که از وبلاگ نویسان خوب وبلاگستان است .
غالب مقالات خط مقدم اجتماعی است و البته به موضوعات سیاسی و اعتقادی و اخلاقی هم پرداخته می شود .
لینک وبلاگ گروهی خط مقدم هم در لینکهای این صفحه موجود است .
وبلاگ دیگری هم به تازگی پای در عرصه وبلاگهای گروهی گذاشته ، وبلاگ گروهی معبر است. معبر با محوریت دفاع مقدس و احیا فرهنگ جبهه و جنگ و انتقال آن به نسل حاضر و نسلهای آینده تشکیل شده است .
این وبلاگ توسط هیئت تحریریه معبر مدیریت می شود و اعضای آن همانند وبلاگهای فصل انتظار و خط مقدم از وبلاگ نویسان خوب و قوی و ارزشی پارسی بلاگ هستند .
لینک وبلاگ گروهی معبر را در لینکهای سایت قرار می دهم تا بازدید کنندگان عزیز با آن بیشتر آشنا شوند.
واما گروهی که اخیرا حضورش حرف و حدیثهای فراوانی را بدنبال داشته و تحولاتی را هم در وبلاگستان بوجود آورده گروه جهاد مجازی است .
همانطور که در اول مقاله عرض کردم تاثیر گذاری وبلاگستان در هدایت افکار عمومی موجب شده تا تعدادی آدمهای مغرض به فکر سوء استفاده از این امکان عمومی باشند . علاوه بر وبلاگهای ضد دینی که در سه سال گذشته در عرصه نت به سرعت و قارچ وار در حال رشد بوده اند ، تعداد زیادی وبلاگهایی هم بوجود آمدند که به انحاء مختلف و با توسل به داستانها و عکسهای غیراخلاقی به دنبال جذب مخاطب هستند و این معضل بزرگی هست که گریبانگیر وبلاگستان است و لازمه تا سرویس دهنده های وبلاگ فکری برای رفع این مشکل اساسی بکنند و اگر باز هم همانند گذشته دست روی دست بگذارند و به وظایف خود عمل نکنند شاهد بروز و ظهور گروههای هکری خواهیم بود که بر اساس تکلیف و برای سامان دادن به وبلاگستان بوجود آمده و خواهند آمد .
گروه جهاد مجازی گروهیست که در راستای اهداف نظام اسلامی و برای مقابله با وبلاگهایی که فحشا را ترویج می کنند تشکیل شده و تابحال هم توانسته تحولاتی را در این رابطه بوجود آورد .
متوجه کردن مدیران سرویسهای وبلاگ نویسی و نیز مدیران و مسئولانی که در رابطه با مراقبت از فرهنگ جامعه مسئول هستند اولین ثمره حضور این گروه در عرصه اینترنت است . البته بعضی از مدیران سرویسها بی جهت به مقابله با این گروه پرداخته و برای آن مشکلاتی بوجود آوردند که این رفتار و برخوردشان غیر قابل توجیه هست . مدیران باید به وظایف خود بدرستی عمل کنند و بدانند که وبلاگستان ارث پدری آنها نیست و این امکاناتی که الان در اختیار آنهاست ثمره مجاهدت و رشادت انسانهای زیادیست که با فدا کردن جان و مال خود موجب پیروزی انقلاب اسلامی شده اند و هر مدیر در قبال ملت و نظام اسلامی مسئول است و هیچ بهانه ای برای شانه خالی کردن از انجام مسئولیت پذیرفته نیست .
گروه جهاد مجازی قبلاً در میهن بلاگ وبلاگی را ایجاد کرده بود که به علت پاره ای مشکلات مدتیست به پارسی بلاگ نقل مکان کرده است .
لینک این گروه را هم در لینکهای سایت قرار می دهم تا بازدید کنندگان بیشتر با اهداف و عملکرد آن آشنا شوند.
مطمئنم شما دوستان عزیز هم در رابطه موضوع مقاله نظرات زیادی دارید و امیدوارم با درج دیدگاههایتان در بخش نظر دهی سایت جایگاه وبلاگهای ارزشی و مشکلات آن بیشتر و بهتر تبیین گردد.
اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر / یاعلی

کلمات کلیدی : وبلاگهای ارزشی  وبلاگهای دینی  رجا نیوز  مشکلات وبلاگها  جایگاه وبلاگها  سرویس دهنده های وبلاگ نویسی  گروه جهاد مجازی  وبلاگ گروهی فصل انتظار  وبلاگ گروهی معبر  وبلاگ گروهی خط مقدم  پارسی بلگ  بلگفا  دفتر توسعه وبلاگهای دینی  مجمع وبلاگ نویسان مسلمان


نوشته شده در  دوشنبه 86/7/23ساعت  1:2 صبح  توسط علی کریمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
موضع گیری های شاذ آقای مطهری(نامه به فرمانده سپاه)
پیامی آورده اند - شهدای غواص چه می گویند؟
کمپین من یمنی هستم
[عناوین آرشیوشده]