سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیاست حسن روحانی در مساله هسته‌ای، آنطور که در وعده های انتخاباتی خود به آن اشاره کرده بود، تلاش برای خروج پرونده ایران از شورای امنیت در کنار تکمیل فناوری هسته‌ای در کشور است.

با توجه به سخنرانی  های اخیر حسن روحانی  به نظر می رسد دیدگاه‌های رئیس جمهور منتخب مردم ایران در سیاست خارجی، اولویت قرار دادن روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان، تلاش برای خروج پرونده ایران از شورای امنیت در کنار تکمیل فناوری هسته‌ای، حذف تحریم‌ها، جلوگیری از افزایش تنش بین رابطه ایران و آمریکا و حل بحران سوریه به وسیله خود مردم سوریه ‌باشد.

وی در این سخنرانی ها نکاتی را به طور اجمالی درباره سیاست خارجی دولت یازدهم گفت که قابل توجه است:

 

  1- پرونده هسته‌ای و تحریم‌ها

سیاست حسن روحانی در مساله هسته‌ای، آنطور که در وعده های انتخاباتی خود به آن اشاره کرده بود، تلاش برای خروج پرونده ایران از شورای امنیت در کنار تکمیل فناوری هسته‌ای در کشور است.

روحانی قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهور برگزیده و در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی گفته بود:

  «هم برای ایران و هم برای دشمنان و کشورهای غربی تنها روش، گفتگو و مذاکره است. مقصود دولت بایستی در نهایت این باشد که تحریم‌ها زدوده شود؛ چرا که به سود ملت ما نمی‌باشد. اینکه در کدام نشست و به چه شکل موضوع لغو تحریم‌ها را مطرح کنیم، یک تاکتیک مذاکراتی است».

«باید مقداری راهکارها و لحن و ادبیات‌مان تغییر کند. ضمن اینکه به نظم جهانی انتقاداتی دارم اما به معنی تقابل با دنیا هم نیست. باید به نوعی با دنیا در تعامل باشیم که هزینه‌هایمان را کاهش دهیم و خود را به مقاصدی که در سند چشم‌انداز است نزدیک کنیم. ... در سیاست خارجی نیاز است به دنبال یارگیری باشیم».

ادامه مطلب...

نوشته شده در  جمعه 92/4/28ساعت  10:36 صبح  توسط علی کریمی 
  نظرات دیگران()

بی بی سی فارسی مشروح گفتگو با جک استرا وزیر خارجه پیشین بریتانیا در کابینه تونی بلر را منتشر کرده است . از آنجا که این گفتگو حاوی نکات خواندنی و جدید از بخشی از تاریخ معاصر کشورمان است تقدیم حضور می نماییم:

در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران، منتقدان حسن روحانی او را به وادادگی در برابر کشورهای غربی متهم می کردند یعنی دوره ای که با شما و دومینیک دوویلپن و یوشکا فیشر مشغول مذاکرات اتمی بود. شما چه برداشتی از آقای روحانی دارید؟

او هیچگونه نرمشی به‌خرج نمی‌داد و راه چانه‌زنی را به‌خوبی بلد بود، اما می‌شد با او به توافق رسید. اساس یک مذاکره خوب این است که نیاز طرف مقابل را درک کنید.

باید خود را جای آنها بگذارید و ببینید به چه چیزی نیاز دارند، چه چیزی برایشان قابل قبول است و تا کجا حاضرند جلو بیایند؟ ما می‌توانستیم با او کار کنیم و به او اعتماد داشتیم. او هم به ما اعتماد داشت. به همین خاطر هم توانستیم به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای برسیم.

سازنده‌ترین دوره مذاکرات زمانی بود که فقط سه کشور اروپایی با ایران مذاکره می‌کردند، چون یوشکا فیشر، دومینیک دوویلپن و من همگی مایل بودیم به توافقی دست پیدا کنیم. من همیشه به کمال خرازی می‌گفتم که ما سپر انسانی ایران هستیم، چون تا زمانی که مذاکرات‌مان با ایران ادامه داشت، آمریکایی‌ها نمی‌توانستند آسیب چندانی به ایران برسانند. حرفم غلط هم نبود.

اما سرانجام مذاکرات اتمی در این دوره در واقع شکست بود

دونالد رامسفلد [وزیر دفاع وقت آمریکا] خیلی از آن وضع ناراحت بود. در کتابم که بعدها منتشر شد، از او نقل قولی در این زمینه آورده ام.

نوشته شده در  پنج شنبه 92/4/27ساعت  12:41 عصر  توسط علی کریمی 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
موضع گیری های شاذ آقای مطهری(نامه به فرمانده سپاه)
پیامی آورده اند - شهدای غواص چه می گویند؟
کمپین من یمنی هستم
[عناوین آرشیوشده]