رييس جمهور فعلي بر خلاف نظر بخشي از هوادارانش، يار وفاداري براي رهبر نيست.
در آن مناظره، احمدينژاد زيرکانه موسوي را در شرايطي قرار داد که موسوي از پاسخ عاجز ماند.
رييس جمهور روابط فعلي با دولت عربستان را با زمان نخست وزيري موسوي مقايسه کرد و تاکيد کرد که آيا در حال حاضر روابط ما بد است يا در زمان موسوي که کلا روابط سياسي با عربستان قطع شد؟ موسوي جوابي نداد.
پاسخ
به ادعاي احمدينژاد ممکن نبود مگربا اشاره به نظر قاطع امام در موضوع
مراسم برائت از مشرکين به آن شکل آشکار. در آن ماجرا نهايتا پافشاري ما به
جايي نرسيد و پس از کشتار ناجوانمردانه حجاج ايراني، نظر دولت عربستان
پذيرفته شد. موسوي در دفاع از خود حتي اشارهاي هم به آن ماجرا و نظر امام
نکرد.
جنگ
طولاني خسارات سنگيني براي ما به جا گذاشت. با اين حال هميشه سعي ميشود
تا از آن جنگ فقط خاطرات خوب رشادت ها و شجاعتها مرور شود. اما مردم
زيادي کشته شدند، خانوادههاي زيادي از هم پاشيدند، شهرها ويران شدند،
کارخانهها بمباران شدند و کشور روز به روز منزويتر شد. تورم و استقراض
کشور بعد از جنگ ناگزير بود. احمدينژاد تورم دولت بعد از جنگ و وضع اقتصادي مردم در زمان جنگ را با صلح
و آباداني و ثروت زمان خودش مقايسه کرد و باز موسوي نميتوانست جوابي دهد
مگر آن که به نيمهي پنهان و زشت جنگ هشت ساله اشاره کند. کاري که به خاطر
پايبندي شايد اخلاقياش از آن طفره رفت. حتي در مناظره بعدي هم باز از جنگ
نگفت مگر از آنجاها که خوب بود و تلخ نبود.
موسوي
نبود که فتواي قتل رشدي را صادر کرد. بعد از آن اوضاع سياست خارجي ما به
هم خورد. موسوي به دستور صريح امام بود که از طرف دولت بيانه داد. اما
موضوع هولوکاست و محو دولت اسراييل را احمدينژاد
بر خلاف سياست اعلام شده مطرح کرد و عملا انتخاب ديگري جز حمايت و پذيرش
هزينه هاي سياسي آن در برابر رهبر کشور نگذاشت.
*
احمدي
نژاد با آگاهي از محدوديتهاي اخلاقي يا ايدئولوژيک رقيبش به او تاخت.
اخلاق و ايدئولوژي و چيزهايي از اين قبيل خوب يا بد دست و پاي آدم را مخصوصا در چنين مبارزاتي مي بندند. دست و پاي رييس جمهور در اين مبارزات و مناظرهها بسته نيست. چرا آن بخش از طرفدارانش که اشاره شد، نگران نميشوند؟